Abisko

2. Låktatjåkka -Trollsjön - Låktatjåkka
  3. Låktatjåkka - Kårsavagge
  4. Kårsavagge - Abisko

Vårt första år med kängorna på! Osäkra på om vi skulle hata eller älska det gav vi oss ut i vildmarken med start vid Björkliden fjällstation. Vi bilade upp från Haparanda där vi varit och hälsat på och kom fram till Björkliden på sena eftermiddagen. Solen sken och vi bestämde oss för att börja knalla för att sedan sätta upp tältet och käka när vi hittat en fin plätt med gräs. Det var Låktatjåkka som var morgondagens destination och planen var att åtminstone påbörja den vandringen. Vi hade kollat upp exakt allt inför vår jungfruresa, utom hur lederna var markerade! Det resulterade i en hel del irrande, kompassande och kartande innan vi till slut sov en skön natt bara någon kilometer från fjällstationen där vi hade börjat. Morgonen därpå träffade vi på ett gäng vana vandrare som berättade att lederna är markerade med stenrösen. Lite generade gav vi oss iväg.

Dag 1 Björkliden – Låktatjåkka (10 km)

Inte så lång sträcka men en ganska mastig dagsetapp ändå. Varierad vandring med några vad, stundtals dimma, en hel del snö och bitvis rejäl stigning. Väl uppe på Sveriges högst belägna fjällstation (och högsta bar också om jag inte minns fel) satt det fint med både våfflor, gulash och en öl. Ett fantastiskt ställe som man helt enkelt inte får missa! Vi valde att tälta utanför stationen och betala en slant för att få använda deras faciliteter såsom dusch, bastu och torkrum. Det finns också rum att hyra, men det är inte jättestort så man kanske gör vist i att boka om man vill bo där.

Dag 2 Låktatjåkka – Trollsjön (Rissajaure) – Låktatjåkka

Endagstur med dagspackning. Trollsjön är helt underbar och är Sveriges renaste och klaraste sjö med 34 meters siktdjup. Vi passade på att svalka oss med ett dopp när vi kom fram. Och det var minst sagt svalkande då temperaturen är runt fyra grader, det kändes! Vägen tillbaka upp till Låktatjåkka var ganska krävande med trötta ben, skavsår och tjock dimma. Det var omöjligt för oss att se ledmarkeringarna så vi fick ta oss upp sista biten med karta och kompass. Helt plötsligt såg vi stugan bara några meter framför våra fötter.

Dag 3 Låktatjåkka – Korsavagge

Kul och varierad vandring och mycket nedför. Ett rejält vad finns här strax efter forskningsstationen vid sjön Latnajaure. Här finns det inget annat att göra än att ta av sig kängorna och hålla hårt i ryggsäcken.
    Man har en helt fantastisk utsikt över Korsavagge när man kommit ner en bit. Några roliga vattenfall stötte vi också på där vi tog en dusch. Väl nere i dalen vek vi av österut i riktning mot Abisko för att ha klarat av lite av morgondagens vandring. Vi var inte helt beredda på det rejäla floddeltat med högt vatten nere i dalen. Hoppade man över den ena floden på ett ställe så möttes man snart av en annan som var både djup och ström. Vi höll på och skuttade och letade i timmar innan vi till slut gav upp, snörade av oss kängorna och vadade oss igenom allihopa. Slutligen slog vi upp tältet på en vackert enslig plats vid vattnet innan man kommer in i björkskogen.

Dag 4 Kårsavagge – Abisko

Inte världens roligaste vandring utan snarare en lätt transportsträcka. När man närmar sig Abisko är det mycket skog och ingen vidare utsikt. Dock finns det lite fina vattenfall i anslutning till fjällstationen. Dit kan man göra dagsturer från Abisko om man vill ta det lite lugnare.

Slutligen tog vi bussen mellan Abisko och Björkliden där bilen väntade snällt. Resan hem tog nästan 15 timmar, och det blev ju inte bättre av att stå och vänta på renarna som stundtals ockuperade vägen.